«Alexa, Kan du Booke et møterom for meg?»

«Alexa, Kan du Booke et møterom for meg?»

Chatboter surfer på digitaliseringsbølgen som aldri før i det nordiske markedet. En av trendene er et skifte i fokusområde for chatbotene – de skal ikke lenger kun bistå kunder, men også ansatte. I dette innlegget ønsker jeg derfor å gi deg et lite innblikk i hvordan denne trenden utspiller seg...

6 tips for et vellykket chatbot-prosjekt! 🤖

6 tips for et vellykket chatbot-prosjekt! 🤖

Flere og flere virksomheter ønsker å satse på chatboter i dag. Vi ser blant annet stor interesse for chatboter innen kunderådgivning, markedsføring og salg, men også HR, rekruttering og IT-støtte. Uansett om dens formål er å bistå internt eller ekstern, så kan gjennomføringen av chatbot-prosjektene være utfordrende. Det er mange fallgruver og veien mot suksess er ikke alltid like tydelig. I denne artikkelen vil jeg derfor gi deg seks konkrete tips som forhåpentligvis kan gjøre reisen mot en intelligent chatbot litt mindre humpete. 

Chatbot? Nei, takk. Det har vi ikke tid til…

Chatbot? Nei, takk. Det har vi ikke tid til…

Ordet chatbot går hyppig igjen når man leser om digitalisering i dag, og det er definitivt et moteord. Chatbot er en programvare du kan kommunisere med ved tekst eller tale. Fenomenet er ikke spesielt nytt. ELIZA (et dataprogram) simulerte samtale mellom menneske og maskin allerede i 1964. Så hva skjer nå? Hvorfor denne økende interessen? 

Chatbot-gevinstene du kan realisere i dag

Chatbot-gevinstene du kan realisere i dag

Flere og flere norske og internasjonale selskaper lanserer nå chatbots. En fellesnevner med disse selskapene er at de er fremtidsrettet. De lanserer et produkt som kanskje ikke er fullverdig, men som allerede i dag kan gi dem gevinster de kan dra nytte av i fremtiden. I dag tenkte jeg derfor å fokusere på gevinstene man kan realisere med chatbots. Ikke alle gevinstene kan høstes umiddelbart, men på lengre sikt. Det er som i naturen – man må plante treet før man kan høste fruktene.

Chatbotene har kommet for å bli

Chatbotene har kommet for å bli

Chatbots er noe svært mange snakker om i dag – med god grunn. Amerikanske eksperter fra Servion Global Solutions tror at kunstig intelligens vil utgjøre 95% av kundedialogen innen 2025. Vi er langt fra der i dag, men teknologien utvikler seg stadig, og nå er botene begynt å bli gode på norsk også. I denne artikkelen vil jeg introdusere chatbots, hvilke gevinster de kan gi, og hvordan man kan kombinere chatbots og RPA for å realisere ytterligere gevinster.

Erfaringer fra de 300 første robotene i Norden

Erfaringer fra de 300 første robotene i Norden

Forrige uke arrangerte AVO Consulting frokostmøte i Bergen og Oslo, henholdsvis 30. mai og 1. juni. Det var svært stor interesse og nærmere 100 deltagere på begge møtene. Temaet var "Erfaringer med de 300 første robotene i Norden", og vi inviterte også noen av våre kunder og samarbeidspartnere opp på scenen. I dette innlegget vil jeg kort introdusere noen av nøkkelaspektene vi snakket om, som forhåpentligvis avliver noen myter om RPA og inspirerer til å tenke nytt...